יום רביעי, 10 באפריל 2019

העם אמר את דברו : המשך המצב הקיים בענף הנדלן

אם תהיינה אופציה של ממשלת אחדות לאומית לשינויים דרמטיים בעולם הדיור או שתיק האוצר יהיה בידי הליכוד על מחירי הדירות
מאת: ניר שמול - מנכ"ל חברת שניר, המתמחה בשיווק נדל״ן

אנשים רבים שואלים בשבועות האחרונים כיצד הנדל"ן בישראל יושפע מתוצאות הבחירות. מה יהיה עם מחירי הדירות? כיצד הרכב הממשלה החדש ישפיע על הנדל"ן ומה יעשה ראש הממשלה החדש עם תכנית מחיר למשתכן?

בבוקר של שוויון דרמטי בין שתי המפלגות הגדולות הליכוד וכחול לבן ואפשרות סבירה יותר של הקמת ממשלה על ידי בנימין נתניהו לאור גודלו של גוש הימין על פני גוש השמאל מרכז.

אם בנימין נתניהו יזכה לאמון הנשיא ויקבל את המנדט להרכבת הממשלה אנו נראה הרכב קואליציה דומה להרכב הממשלה הקודמת, כלומר המשך המצב הקיים, כחלון שר האוצר, (למרות שלפי תוצאות האמת המפלגה שהוא עומד בראשה קיבלה רק 4 מנדטים) המשך תכנית מחיר למשתכן והמשך הניסיון של שר האוצר כחלון להילחם במחירי הדיור הגואים.


ניר שמול- מנכל חברת שניר.   צילום תומר פדר

אולם, במידה וכחלון לא יקבל את תיק האוצר והתיק יישאר בידי מפלגת הליכוד אנו צפויים לחזור למשנתו של הליכוד והעומד בראשה ביבי הדוגל בכלכלה חופשית, הורדת מיסים, ואי התערבות ממשלתית. חשוב לציין כי מהלכי האוצר והעומד בראשו בממשלה הקודמת בנושא הנדל"ן - כלומר התערבות ממשלתית, העלאת מיסים על המשקיעים, הינם בניגוד גמור לעמדותיו של ראש הממשלה בנושאים כלכליים.

במידה ובניגוד גמור להערכות הפרשנים, גנץ יצליח להרכיב ממשלה, למרות שכאמור הגוש המרכז-שמאל קטן מגוש הימין, נראה בממשלה הקרובה הרבה ממשנתו של לפיד, שכשר האוצר בממשלה הקודמת ( 2013 ) קיים את תכנית מע"מ 0 במטרה להוריד את מחירי הדיור הגואים (רק להזכיר: לפיד נכנס לתפקידו אחרי שר האוצר שטייניץ, שבמהלך תקופת כוהנתו מחירי הנדל"ן עלו בממוצע של 8 אחוז בשנה). בממשלה כזו נראה יותר התערבות ממשלתית לטובת הורדת מחירי הדיור, דיור ציבורי מסיבי ופתרונות דיור לאוכלוסיות שמתקשות להגיע לרכוש דירה, כלומר מדיניות להערכתי דומה יותר לשר כחלון מאשר מדיניות של שוק חופשי כפי שנתניהו מאמין.

אפשרות שלישית ריאלית יותר למרות שכרגע שתי המפלגות הגדולות מתנגדות אליה היא אפשרות של ממשלת אחדות לאומית, אולי בעקבות העובדה שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מתכוון להניח בחודשים הקרובים תכנית שלום המכונה "תכנית המאה" בניסיון לייסד תהליך שלום בין ישראל והעולם הערבי ויש להניח כי חלק ממפלגות הימין לא יוכלו להישאר בממשלה במידה ותוכנית כזו תכלול פינוי ישובים.

במקרה כזה למרות כל ההבטחות המוקדמות בטרם הבחירות כי המפלגות לא ישבו ביחד, נוכל לראות ממשלה רחבה שתפעל לטובת עולם הנדל"ן עם תמיכה ציבורית רחבה ועל ידי הקטנת " הסחיטה" של מפלגות קטנות סקטוריאליות. מפלגה כזו תוכל לעשות מהפכה משמעותית בעולם הנדל"ן ולמצוא את הפתרונות המתאימים לטובת אזרחי ישראל תוך התמקדות בפתרונות האמיתיים הנדרשים:

1. הגדלה משמעותית של ההיצע בשוק הדירות בדגש על אזורי המרכז היכן שרוב אזרחי ישראל רוצים לגור .

2. הגדלת אפשרויות התעסוקה בפריפריה והענקת מענקים לחברות מוביליות בינלאומיות להעסיק עובדים באזורים אלו.

3. שיפור אמצעי התחבורה וחיבור המרכז לפריפריה בצורה מהירה וקלה יותר לטובת עובדים הגרים בפריפריה המבקשים לעבוד במרכז בו עיקר העבודה.

4. ביסוס שוק דיור ציבורי ושוק דיור להשכרה משוכלל לטובת מחסורי הדיור ולאלו שאין ברשותם את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה.

5. הגדלת התמריצים להתחדשות עירונית במטרה לחזק את המדינה כנגד רעידות אדמה וטילים.

לדברי ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר המתמחה בשיווק נדל"ן: "וכמובן עדיין נותרת השאלה הגדולה כיצד ההליכים המשפטיים של ראש הממשלה ישנו או שלא ישנו את תמונת הרכב הממשלה בחודשים הקרובים וכיצד הדבר ישפיע על שוק הנדל"ן שביסודו מאופיין בתהליכים ארוכים וזקוק ליציבות".

ערכה: נדיה היבא
הצילום באישור שימוש היחצ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

בירה מלכה וחברת הכרם מציגות מהדורת יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

בשורה משמחת לאוהבי הבירה:  בירה מלכה וחברת הכרם מציגות מהדורה ייחודית ליום העצמאות ה-76 למדינת ישראל שמוקדשת השנה לנשים הגיבורות של מאורעות ...