יום ראשון, 22 בדצמבר 2019

"מעיל הקסמים של יובל" מאת הסופרת צביה דובריש פריד

בעידן של היום, שקצב החיים מהיר ואינטניסבי וגם הילדים שלנו מושפעים ומתקשים בדחיית סיפוקים, משתנות גם המדיות בהתאם וכך אנו רואים שיותר ויותר ספרים לילדים זוכים להסתכם במשפטים קצרים ותמונות.

הסופרת צביה דובריש פריד, 63, שהוציאה עד היום ספרי עיצוב שזכו להצלחה רבה, הוציאה לראשונה ספר ילדים -"מעיל הקסמים של יובל", המזכיר באופיו את הספרים שעליהם גדלנו אך עם תוכן המותאם לדור המילניום. הספר עטור בעשרות מציוריו הקסומים של האמן הישראלי והמוערך, אורי ליפשיץ ז"ל, שצייר לבן הזקונים שלו נדב בהיותו ילד. 

"מעיל הקסמים של יובל" כריכה קדמית. צילום: נדיה היבא

דרך הסיפור ניתן לראות זוית חדשה לסבתאות, שכיום פונה לנכדה  בגובה העיניים והוא מקבל ממנה השראה. סבתא שלא ממהרת לרוץ ולקנות בגד, אלא להשקיע ולסרוג כך שיעבור מדור לדור (ערך בר קיימא בעידן של בזבזנות).

בספר ניכרים ערכים של סובלנות, דחיית סיפוקים, הערכה וכבוד לסבתא. "אלו מסוג הערכים שחשוב שגם בעידן המתקדם, נדאג לשמר ולהעביר לדור העתיד". מציינת הסופרת צביה פריד.

על מה הספר?
הספר מגולל את סיפורה של סבתא של יובל המשכנעת את נכדה בחורף לעטות על גופו מעיל קסמים שהיא סורגת לו. בין חוטי הצמר סורגת הסבתא האוהבת קסמים וכך, בעוד יובל ניזהר שלא להתקרר הוא מטייל במקומות קסומים, פוגש סוסי פרא, גמלים משולשי דבשת, פילים צבעוניים ובעיקר זוכה להתיידד עם צמד דרקונים חביבים שמרכיבים אותו על גבם ומראים לו את העולם. כך עד תום החורף כבר נפרמים החוטים אך נותרים הסיפורים והזיכרונות.

ציורים המאפשרים להפליג על כנפי הדמיון
כשדובריש פריד נתקלה בסדרת ציורי הילדים של אורי ליפשיץ, היא הרגישה שצוירו במיוחד עבור ספרה. הכל התאים בדיוק. בנוסף, היא הבינה שנפלה בידה הזכות לחבר בין ילדי העידן הדיגיטלי לאמנות איכותית ולציוריו מעוררי הדימיון של אורי ליפשיץ .הספר מתאר את מאמציה של סבתא להיות רלוונטית בעולם המתקיים בתוך מתח בין ילדי הדור הדיגיטלי לדור שלא מבין בזה כלום.

מתוך הספר "מעיל הקסמים של יובל". צילום: נדיה היבא
"מתוך הספר "מעיל הקסמים של יובל" צילמה: נדיה היבא
מתוך הספר (עמוד 12):
..."את מתכוונת לומר שאת יכולה לסרג לי מעיל עם כוחות של גיבורי על, כזה שאם אני רק מבקש הוא...

מה זה כוחות של גבורי על בכלל? אני מדברת איתך על קסמים! קסמים, ילד, שאם אתה רק מבקש הכל מתקיים.

בדיוק כשהתחלתי לשמח ורציתי לומר לה שלזה בדיוק התכוונתי, לא משנה אותי אם קוראים לזה כוחות על או קסמים, היא הוסיפה - בתנאי יובלי, שלא תפשוט אותו כשקר ותישאר רק עם החלצה, שלא תזרק אותו על הרצפה בגינה כשאתה רץ ומזיע"...


לדברי הסופרת צביה פריד: "הציורים שחלקם מופשטים וחלקם איורים של דמויות הלקוחות מעולם הטבע והצומח , מאפשרים לילדים להפליג על כנפי הדמיון ולהמשיך את הסיפור כראות עינם".

בספר מתואר הקשר הבין דורי בין נכד שגדל בעולם של מסכים, לסבתא קשובה שלומדת מנכדה, על מושגים השגורים בעולמם כמו גיבורי על, בעוד הסבתא מזמינה את הנכד להאמין בקסמים ואגדות.

לדברי פריד: "היום הסבתאות שונה בתכלית מהסבתא שלאורה גדלנו, שגידלה אותנו, האכילה והנכדים היו כל עולמה. פעם, סבתאות זה היה מקצוע של ממש עם משרה מלאה, לעומת זאת כיום, הסבתות והסבים חיים במספר עולמות במקביל , המנצלים את זמן האיכות לטובת יצירה, ספורט, יציאה למסעות ובין לבין משלימים זמן איכות עם הנכדים. אך כנראה גם בעולם של שינוי יוותר העוגן של סבתא דואגת, אולי חלק מהאבולוציה".

צביה דובריש פריד צילום אוריאל מסה
אין כמו להקריא לאליאב - הנכד שלי - סיפור מקסים, מלא דימיון וסוחף, להתבונן בו כשהוא מרותק לצילומי הספר ומלא סקרנות  ואומר לי: סבתא אולי תעשי גם לי קסם!

"מעיל הקסמים של יובל" מיועד לגילאי 5-8 
ציורים: אורי ליפשיץ / נדב ליפשיץ
שנת הוצאה: 2019
הספר מנוקד ומתאים גם לילדים שיודעים לקרוא
בספר 47 עמודים 
כריכה קשה
מחיר מומלץ לצרכן - 68 ש"ח
ניתן להשיגו ברשת ספרים סטימצקי החל מה- 1/12

ערכה: נדיה היבא

עקבו אחרי גם ב:  
באינסטגרם 
בדף הפייסבוק : נדיה היבא
בקבוצה בפייסבוק : מה נשמע? מה חדש?!
במגזין סלונה: אופנה עיצוב טיפוח ולייף סטייל
במגזין סלונה: מנסה טועמת מטיילת וכותבת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

"תמול "שלשום" בית קפה/מסעדה, חנות ספרים ותרבות בירושלים חוגגת 30 שנה

הפעם בואו וסעו יחד איתי לטייל בירושלים, למבנה מאוד ייחודי ועתיק הממוקם בחצר ירושלמית שמאוד קל לפספס את הכניסה אליה (שימו לב לשילוט), יוצא דו...