יום שבת, 11 בנובמבר 2017

מוזיאון יעקב אגם נחנך באירוע חגיגי בראשון לציון

כאלף אורחים נכחו בטקס המרשים לפתיחת המוזיאון בקרית הלאום של ראשון לציון, שיהווה בית עולמי ליצירות שמקיפות מעל לשישה עשורי עבודה של יליד העיר יעקב אגם - גם אני הייתי בין המוזמנים.

לאחר קרוב לשני עשורים של ציפייה, נחנך באירוע מרשים המוזיאון שמוקדש לפועלו של יעקב אגם, האמן הבינלאומי בן ה-89 שנולד בראשון לציון. המקום, פרי יוזמה משותפת של עיריית ראשון לציון והאמן הידוע ברחבי העולם כאבי זרם האמנות הקינטית, יהווה בית ומרכז בינלאומי למגוון יצירותיו פורצות דרך ולקריירה שמקיפה מעל לשישה עשורים. 

מוזיאון יעקב אגם נחנך באירוע חגיגי  בראשון לציון
צילום: נדיה היבא

אירוע חגיגי בראשון לציון - מחווה לאומן יעקב אגם ופתיחת מוזיאון אגם


המוזיאון נפתח בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים במתחם קרית הלאום במערב העיר, וכולל מבנה רחב ידיים בתכנונו של האדריכל דוד נופר בהיקף של כ-3,200 מ"ר, ומסביבו גן פסלים. 

באירוע אליו הגיעו כאלף אורחים, הוצג פרפורמנס מרהיב בהשראתו של האמן, ובמרכזו מיצג וידאו מפינג שהוקרן על קירותיו החיצוניים של המוזיאון, ובו השתלב קולו עם יצירותיו. 

בנאום שנשא אגם הוא ציין שבניגוד לכל שפה אחרת שיוצרת מחסומים מרחיקים שטמונים בשוני שבין האותיות או הצלילים, אמנות ויזואלית היא בגדר השפה הגלובלית היחידה שמובנת לכולם ומאחדת. 

ראש עיריית ראשון לציון דב צור אמר בנאומו בחיוך כי "מרגע הכרזה הראשונית על מוזיאון אגם לפני כ-18 שנה ועד למעמד זה לא היה רגע אחד משעמם, אך באמנות כמו באמנות, ובמיוחד בזו של אגם, הזמן מקבל משמעות אחרת".

מוזיאון יעקב אגם נחנך באירוע חגיגי  בראשון לציון - יעקב אגם
צילום: נדיה היבא


המוזיאון שמיועד לכלל הגילאים, יציג עשרות יצירות אמנות של יעקב אגם בתערוכות מתחלפותשיובאו מאוספים פרטיים חשובים ומוזיאונים מובילים מהארץ ומהעולם,וימחישו אספקטים שונים בתפיסת עולמו. כמו כן, המקום ישמש כבמה לאירועים, מיצגים, מופעים, כנסים וימי עיון ברוח יצירותיו ותפיסת עולמו של האמן, כמו גם סיורים, הדרכות ומגוון פעילויות קבועות ומשתנות בעברית, אנגלית וערבית, המיועדות לכל המשפחה ולכלל הקהלים.

יעקב אגם (גיבשטיין), אבי הזרם הקינטי באמנות המודרנית ומבכירי האמנים בעולם במאה העשרים, נולד ב-11 במאי 1928 במושבה ראשון לציון שהפכה לעיר. כבנו של רב, אגם למד בילדותו ב"חדר" ולדבריו הושפע עמוקות ביצירתו מזרמים מיסטיים ביהדות. בהמשך למד אמנות בבית הספר בצלאל בירושלים, ולאחר מכן בציריך ובפריז. 

מוזיאון יעקב אגם נחנך באירוע חגיגי  בראשון לציון
צילום: נדיה היבא
מוזיאון יעקב אגם נחנך באירוע חגיגי  בראשון לציון
צילום: נדיה היבא

החל משנות ה-50 של המאה הקודמת ועד לימינו, הציג יעקב אגם מאות תערוכות ועבודות במוזיאונים החשובים ברחבי העולם, ועבודותיו נרכשות לאוספים נחשבים. בנוסף יצירותיו מוצגות במבנים מפורסמים כדוגמת ארמון האליזה, מרכז פומפידו, הבית הלבן ונוספים, כמו גם במרחבים ציבוריים מרכזיים של מטרופולינים כדוגמת ניו יורק, מיאמי, שיקגו, טוקיו, פריז, סנט פטרסבורג, בואנוס איירס ועוד. 

במרחב הציבורי בישראל האמן מזוהה במיוחד עם מזרקת "מים ואש" בכיכר צינה דיזנגוף בתל אביב, כמו גם עם חזית מלון דן בטיילת תל אביב והעיצוב החיצוני של מגדלי נאמן בצפון תל אביב. כמו כן, עבודותיו מוצבות באורח קבע בנקודות מרכזיות במוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות, בית נשיא המדינה, בית החולים שיבא תל השומר, בית החולים בלינסון ובמקומות רבים נוספים. 

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב
מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב 



מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, קרית הלאום ראשון לציון
עלות הכניסה: 30-20 ₪, ילדים עד גיל 5 בכניסה חופשית
ליצירת קשר, הזמנת הדרכות ופרטים נוספים: 3-5555900/50
ימים ושעות הפעילות: ב', ה' - 19:00-10:00; ג', ד' - 16:00-10:00; שבת - 14:00-10:00.

ערכה  וצילמה: נדיה היבא
הסירטון במוזיאון אגם - נדיה היבא
בכתבה גם צילומים באישור שימוש היח"צ


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

מתכון לעוגת מצות עם ממרח טחינה שוקולד וסילאן

חג הפסח ממש כבר כאן, ותמיד בחג מחפשים משהו מתוק וטעים לאכול, שיהייה כשר לפסח וגם קל ומהיר להכנה. חברת "אחוה", מגישה לרגל חג הפסח ...