יום שני, 15 באפריל 2024

כל גבר שני וכל אשה רביעית – סובלים מנשירת שיער

 אובדן שיער הוא תופעה טבעית הנגזרת מגנטיקה, הרגלים ותזונה, אשר חוצה גבולות, יבשות ומגדרים ומטרידה כל גבר שני וכל אישה רביעית.

בעבר, הגיל הממוצע להתחלת התקרחות גברית היה 26-27 ואילו היום מגיעים לקליניקה יותר ויותר בחורים בני 18-20 המתלוננים על ירידה בביטחונם העצמי בשוק העבודה, בחברה ובזוגיות עקב מצב שיערם. אצל הנשים, ההידללות מתחילה בדרך כלל לקראת או תוך כדי גיל המעבר ולכן רוב הפונות לטיפול הינן בנות 40+, למרות שלא ניתן להתעלם מהגידול שחל בשנים האחרונות, במיוחד לאחר מגיפת הקורונה, במספר הבחורות הצעירות הפונות לטיפול.

דר' צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל שם בין-לאומי
מתמודדים ממאדים, מתמודדות מנגה
התקרחות היא תופעה מוכרת ולא אהובה בקרב גברים, אשר דרכי ההתמודדות של הגברים עם הבעיה נעות מהסתרת הבעיה בכל מיני אמצעים, דרך טיפול תרופתי, טיפולים רפואיים והשתלת שיער מצד אחד, ועד לפתרונות חיצוניים כמו קעקוע או תספורת "גאלח" אופנתית, מצד שני.

אצל נשים מדובר עדיין בתופעה חריגה, בעלת השפעה קשה על הדימוי העצמי והחברתי. אצל רוב הנשים , השיער שמעל לעורף הוא פלומתי ולא חזק או צפוף מספיק כדי לנייד זקיקים מאחורה קדימה וכשהאופציה של השתלת שיער טבעי יורדת מהשולחן - עד לאחרונה היו לנשים מעט מאד אופציות טיפוליות. ככה התפתח שוק נרחב של תוספות שיער טבעי או מלאכותי שמוצמדות עם קליפסים, מודבקות, מולחמות או נשזרות לקרקפת, בשילוב עם פודרה צבעונית אוקעקועים.

תוספות השיער והקעקועים הם פיתרון לגיטימי, אבל נשים רבות מתלוננות על קושי ובושה להוריד אותן בלילה ולחשוף את השיער הדליל בפני בן או בת זוגן. חלקן מתלוננות כי עםהזמן, השזירה וההלחמה, מחלישים עוד יותר את השיער הטבעי, מכבידים עליו, עד כדי יצירת קרחות חדשות באזור של הקליפסים, השזירות וההדבקות.

לכן, לפני שפונים לפתרונות של תוספות והסתרות, כדאי להכיר את מגוון הטיפוליםהפיזיולוגיים החדשניים למניעה או האטה של הנשירה וההתקרחות ולהתנעה של צמיחה חדשה.המגוון נע מטיפול תרופתי, דרך טיפולים אוטולוגיים כמו הזרקת PRP או תאי אב ועד השתלת שיער טבעי או מלאכותי.

דר' צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל שם בין-לאומי
איך למנוע והאטה נשירה ולהתניע של צמיחה חדשה
כדי לוודא שהטיפול שתבחרו לא יחמיר את הבעיה ולא יצור בעיות נוספות – חשוב להתחיל את התהליך באבחון קליני אצל רופא עור, אשר יתאים לך באופן אישי את הטיפול הנכון לך עפ"י מצבך הרפואי, תוצאות בדיקות דם, גיל, היסטוריה רפואית, שלב הדלילות, יעוץ אנדוקריני במקרה הצורך ועוד.

דר' צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל שם בין-לאומי, המוביל את החדשנות בטיפולים לנשירה והתקרחות בישראל. הוא היה הראשון שביצע הזרקות של PRP, של תאי גזע ושל תאי אב, לטיפול בנשירה ולחידוש צמיחה חדשה. בנוסף, הוא לקח חלק בתהליך הפיתוח והיה הראשון לבצע בישראל ולהרצות בחו"ל על השתלות השיער הסינטטי של HAIRSTETICS -הסטארט-אפ הישראליהחדשני שזכה לציון לשבח של ה- FDA בכנס האסתטיקה הבינלאומי הגדול בעולם.

פנינו אל דר' שלקוביץ לקבל סקירה מקיפה של כל מגוון הטיפולים הקיימים לעצירת נשירה והתנעת צמיחת שיער חדשה שתילחם בהידללות ובהתקרחות שתוקפים רבים ורבות מאיתנו.

כמי שמנהל מרפאה ציבורית ופרטית משגשגת באזור המרכז, הופתענו לשמוע כי ההצעה הראשונה של דר' שלקוביץ היא דווקא טיפול תרופתי: "ברובם המכריע של המקרים נשירת שיער אינה נובעת ממחלה ולכן, רוב הטיפולים בנשירה נחשבים לטיפולים אסתטיים ולכן מבוצעים רק באופן פרטי. הטיפול התרופתי בנשירה הוא האופציה היחידה שניתנת במסגרת קופות החולים ולכן אני מציע להתחיל בטיפול במינוקסידיל או פרופסיה כפתרון נגיש ולא יקר שבהרבה מקרים מניב תוצאות לא רעות."

מאחר ורפואה אינה מדע מדויק, וכל מטופל ומטופלת מגיבים אחרת לתרופות וטיפולים שונים – אחוז מסוים לא יגיבו כלל או רק חלקית לטיפול התרופתי או יסבלו מתופעות לואי שיגרמו להם לחפש כיווני טיפול אחרים.

פיתוחים וטכנולוגיות חדשות לעצירת נשירה והתקרחות
דר' שלקוביץ נענה לבקשתנו ויצר סקירה מקיפה של הפתרונות החדשניים ביותר בישראל לטיפול בנשירה והתקרחות מטיפולי אוטולוגיים עם ריכוז הטסיות הגבוה בישראל, דרך טיפול בתאי אב פרוגניטוריים ועד להזרקת שיער סינטטי.

דר' צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל שם בין-לאומי
PRP הדור הבא
הפתרון הנפוץ והמוכר היום לעצירת נשירה וחידוש צמיחת השיער הוא טכניקתה-PRP (Platelet Rich Plasma). הטכניקה, המתבססת על הפרדת וריכוז טסיות מתוך דמו של המטופל, אינה חדשה ומשמשת כבר למעלה מ-30 שנה לטיפולים אורתופדיים, לכירורגית פה ולסת ולשיקום רקמת עצם בחניכיים ובסינוסים לפני השתלת שיניים. טיפול PRP מנצל לטובה את 7 חלבוני הגדילה הנמצאים בדמנו, אשר מסוגלים לתקן נזקים בגוף בהתאם לצורך.

מאז הפך טיפול ה-PRP לטיפול הסטנדרטי לעצירת נשירה, השיג דר' שלקוביץ פריצת דרך בתהליך ההפקה של הפלזמה המועשרת בטסיות, והוא היחיד בארץ המציע טיפולי PRP8 ו- PRP14 – הזרקה של פלזמה בריכוז פי 8 ופי 14 מריכוז הטסיות המקורי בדמו של המטופל!

הזרקת ה- PRP8 ו- PRP14 לקרקפת מבוצעת ע"י מכשיר דמוי אקדח אוטומטי שמבטיח הזרקה מהירה ונטולת כאב בזכות המחט הדקיקה, הזווית המדויקת וקצב ההזרקה. ההזרקה האוטומטית מאפשרת להחדיר את החומר המרוכז ל 3000-3500 נקודות בכל ה"כתר" העליון של הקרקפת – גם בתור טיפול פעיל לאזור הפגוע וגם כטיפול מונע לאזור בן הצמיחה עדיין תקינה. 

הסטטיסטיקה של מאות רבות שעברו טיפולי PRP8 ו/או טיפולי PRP14 מלמדת כי נדרשים לפחות 2 טיפולים בהפרש של 3 חודשים כדי להתניע את התהליך ויש לחזור ולבצע טיפול משמר אחת לשנה.

תאי אב – דור ההמשך של תאי הגזע
"תאי מוח העצם הנקראים בדרך כלל תאי גזע, הם הטיפול הביולוגי העתידי ברפואה הרגנרטיבית ומעלים את הפוטנציאל המדעי לתיקון נזקים. ייחודם של תאים אלו ביכולתם לתקן כל סוג של רקמה בגוף" אומר ד"ר שלקוביץ. 

תאי מוח עצם קשים לשאיבה ויישום ולכן, הטיפול נעשה באמצעות "תאי אב" של שיער – שהם תאי גזע שכבר עברו התמיינות ויכולים לסייע רק לתחום השיער. הטיפול בתאי אב מתחיל בהרדמה מקומית באזור העורף, ממנו נלקחות 4 פיסות עור המומסות בתהליך מבוקר, ומוזרקות לקרקפת. מדובר בהליך פולשני יחסית ולכן מומלץ כקו טיפול שני. את תוצאות הטיפול ניתן להעריך לאחר 6-7 חודשים וגם במקרה זה, , יש לחזור ולבצע טיפול משמר אחת לשנה.

תשאלו את שמשון
יש דברים שלא משתנים – ושיער מלא וצפוף נתפס כסמל לכוח בריאות וסקס-אפיל בקרב שני המינים. אובדן השיער מגיע תמיד בהפתעה וכמו אצל שמשון – מקרין מיד על המראה, ההרגשה ותחושת המסוגלות שלנו.

למרות שההתקרחות הגברית מוכרת ומקובלת יחסית וגבר קירח אינו מרגיש חריג או מוקצה בחברה – צעירים רבים בוחרים להילחם בנשירת השיער כשהיא מתחילה, כדי לא להגיע למצב של התקרחות באזורים שלמים. אצל נשים לעומת זאת, ההחלטה להילחם בנשירה מגיעה הרבה יותר מהר, מאחר ודלילות שיער וחשיפת הקרקפת אצל נשים אינה מקובלת וגורמת לתחושות קשות של בושה ומצוקה נפשית וחברתית.

אלה וגם אלה ימצאו בכתבה זו זריקת עידוד ותקווה וכתובת מקצועית ואמינה בה ימצאו פתרון מותאם אישית לעצירת הנשירה בשלבים מוקדמים, לפני שהיא תהפוך לדלילות והתקרחות, כאשר ההמלצה היא תמיד להתחיל מוקדם ולא לחכות להידרדרות עד כדי מצב בלתי הפיך.

https://derma.org.il/
@dr.shelkovitz

קרדיט לצילומים:יח"צ ד"ר צחי שלקוביץ - אישור שימוש בתמונות ללא תמורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

מתכון לעוגת מצות עם ממרח טחינה שוקולד וסילאן

חג הפסח ממש כבר כאן, ותמיד בחג מחפשים משהו מתוק וטעים לאכול, שיהייה כשר לפסח וגם קל ומהיר להכנה. חברת "אחוה", מגישה לרגל חג הפסח ...