יום רביעי, 4 באוקטובר 2023

איך אתם אוהבים לשתות את הקפה שלכם?

קפה!!!!  יש כאלה שאוהבים ולא יכולים בלי (כמוני) ויש כאלה שלא שותים כלל מסיבות שונות. אני למשל מתחילה את היום תמיד עם כוס קפה איכותי, ריחני, מתוק , טעים ומעורר, כמובן שבמהלך היום אני שותה עוד 2-3 כוסות קפה, וכשנפגשת עם חברות כמובן שזה יהיה תמיד עם כוס קפה.... אז איך אתם אוהבים את הקפה שלכם???

לרגל יום הקפה הבינלאומי, הנטורופתית הילה גבע אבירם, מנהלת מכללת מדיטבע, מסבירה על יתרונותיו וחסרונותיו של המשקה הפופולרי, כיצד להיגמל ממנו ועוד המלצות לאורח חיים בריא.

פולי קפה - מאושר לפרסום ע"י  משרד היח"צ
קצת רקע:
הקפה מגיע מצמח הקפה - שיח ירוק יפהפה המגיע לגובה של עד 2 מטרים. בתוך הפרי של הצמח, הדומה לדובדבנים אדומים, מסתתרים הזרעים - שהם פולי הקפה.

הקפה התגלה באתיופיה. מספרים שרועה עיזים מקומי הבחין שהעיזים בעדר שלו מתמלאות במרץ ואנרגיה כשהן אוכלות את הפרי האדום. הוא לעס את הפרי בעצמו וחש את ההשפעה המעוררת והביא את הפירות לזקני הכפר. אלה ראו את הצבע האדום, אמרו שזהו צבע השטן ושרפו אותם. כך התגלו פולי הקפה והשאר, היסטוריה. לאירופה הגיע הקפה כמשקה במהלך המאה ה-17 ובית הקפה הראשון היה באיטליה.

הקפה הוא המשקה הפופולרי בעולם. קפה הוא שם כולל למשקה קר או חם המופק מקלייה וטחינה של פולי הקפה, ואז חליטה או בישול של האבקה, במים.

קפה - מאושר לפרסום על ידי משרד היח"צ

קפה - מאושר לפרסום על ידי משרד היח"צ
מחקרים מראים שלקפאין יתרונות וחסרונות בריאותיים. בצריכת כל מזון שאנו מכניסים לגוף - כולל קפה – יש להקפיד על שיטת מ"מ – "מודעות ומידתיות": להיות מודעים למה שאנו מכניסים לגוף ולצרוך במידה הבריאה לנו.

יתרונות וחסרונות הקפה
הקפה מעורר ומעלה את מצב הרוח; מגביר זרימת דם; מכיל נוגדי חמצון (פוליפנולים ופלבונואידים) המפחיתים דלקת ומסייעים לתהליכים חשובים בגוף; מוריד סיכון למחלות לב, סוכרת מסוג 2, סרטן המעי הגס ומחלות עצביות כמו פרקינסון ואלצהיימר. בנוסף, הקפה והארומה שלו מנטרלים ריחות וניתן להשתמש בו להפגת ריחות רעים.

שתיית קפה בכמות מוגזמת גורמת למתן שתן מוגברת ולהוצאת מינרלים חיוניים מהגוף כמגנזיום, אבץ וסידן; שתיית קפה בשעות מאוחרות של היום עלולה לעכב את ייצור הורמון המלטונין ולגרום להפרעות שינה ולשיבוש מנגנון השינה; קפאין גם עלול לפגוע בתפקוד המיני; מעלה סיכונים למחלות לב וכלי דם; מגביר דלקת ועלול לפגוע בזיכרון.

לקפה יתרונות בריאותיים אך כדי ליהנות מהם חשוב כאמור להקפיד על מודעות ומידתיות, ולא להגזים בכמות ובמינון של הקפאין. מומלץ לא לשתות מעל 4 כוסות ביום, ולהימנע כ-6 שעות לפני השינה. חשוב שכל אחד יבדוק את השפעת הקפה (וקפאין) עליו, כדי שיידע מה המינון שטוב לו ולבריאותו.

קפאין – לא רק בקפה
קפאין מצוי במינונים שונים במשקאות הקפה ובמשקאות אחרים כמו קולה, משקאות אנרגיה, תה שחור, תה ירוק, קקאו, גוארנה וגם בקפה נטול קפאין. לדוגמא: בקפה שחור יש 120 מ"ג קפאין, בקפה פילטר – 80 מ"ג, בנס קפה – 80 מ"ג, בתה שחור – 40 מ"ג, בתה ירוק – 24 מ"ג, במשקה קקאו – 8 מ"ג ובקפה נטול קפאין – 4 מ"ג.

מכורים לקפה? רוצים להיגמל?
👈 בגלל פעולת הורמון הקורטיזול, מומלץ להימנע מקפה ב- 3 שעות הראשונות של הבוקר לאחר היקיצה, ורק לאחר מכן לשתות את הקפה הראשון.

👈 צרכו מזונות עשירים בוויטמין B קומפלקס. הוא מצוי במיוחד בדגנים, אגוזים, עלים ירוקים מכל הסוגים ובנבטי אלפלפא.

👈 ניקוי הכבד מסייע לגמילה. מומלץ להתחיל את הבוקר עם כף שמן זית וחצי לימון סחוט (לפי הרמב"ם).

👈 צרכו מזונות עשירים באומגה 3 כמו קצח וזרעי צ'ייה, אותם ניתן להוסיף ליוגורט ולכל מאכל אחר.

👈 החליפו את הקפה במשקאות אחרים בטעם קפה, כמו משקה שעורה, דגנים, עולש, או שורשים.

אוהבים קפה מתוק?
שותים קפה עם סוכר? השתדלו להתרגל לשתות קפה ללא המתקה, על ידי הפחתה הדרגתית של כמות הסוכר. אם אתם בכל זאת מעדיפים קפה מתוק, מומלץ להחליף את הסוכר הלבן בתחליפים כמו סטיביה או אריתריתול, שהם ללא טעמי לוואי וללא קלוריות.

אוהבים קפה עם חלב?
אם אתם רגישים ללקטוז המצוי בחלב מן החי, צרכו תחליפי חלב כמו חלב סויה, שקדים, שיבולת שועל, שיבולת שועל עם לוז ועוד. אם אתם רגישים לחלבוני החלב (ואין לכם רגישות ללקטוז), העדיפו חלב עיזים שהוא קל יותר לפירוק ולעיכול מחלב פרה.

קפה - מאושר לפרסום על משרד היח"צ
תרופות וקפה
חשוב לדעת שאסור לקחת תרופות עם קפה. הוא יכול להגביר או להקטין את הספיגה שלהם. תרופות יש לקחת תמיד עם מים.

ועוד המלצות לאורח חיים בריא:
מים הוא המרפא מספר 1. שתו לפחות 2 ליטר מים ביום. כל התהליכים בגוף צריכים מים. אם אתם מרגישים תחושת רעב שתו קודם כל מים, מאחר ולעיתים מבלבלים את תחושת הצמא בתחושת רעב.

הקפידו על "הכלל ירוק": בכל ארוחה הוסיפו מרכיב של ירקות עליים. הם מאזנים את רמת הסוכר בדם, מונעים עצירות, מעלים את רמת הכולסטרול הטוב ומורידים את הכולסטרול הרע, ומסייעים לניקוי הכבד.

מלח: צריכה עודפת של נתרן מזיקה לגוף. החליפו את השימוש במלח בתבלינים ובעשבי תיבול.

היו שמחים. צ'רלי צ'פלין אמר ש"יום בלי צחוק הוא יום מבוזבז". חייכו כמה שיותר אפילו באופן מאולץ. פעולת החיוך משחררת אנדורפינים במוח המרגיעים את מערכות הגוף ומורידים סטרס.

הילה גבע אבירם, נטורופתית, מנהלת מכללת מדיטבע - המציעה לימודי תעודה, קורסי העשרה והרצאות במבחר תחומים: נטורופתיה, אורח חיים בריא והרגלי אכילה, צמחי מרפא, פרחי באך, רפלקסולוגיה, עיסוי, דיקור אוזן, לימודי גוף נפש, תודעה וקבלה, עמידה מול קהל ושפת גוף, הורות למתבגרים ועוד. לפרטים https://www.mediteva.com/

קרדיט לצילומים: משרד יחסי ציבור - התמונות מאושרות לפרסום ללא תמורה
ערכה: נדיה היבא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

חברת "אחוה" מסמנת את מוצריה לרגל חגיגות 95 שנה להיווסדה

גאווה ישראלית קרוב למאה שנה - חברת "אחוה" מסמנת את מוצריה לרגל חגיגות 95 שנה להיווסדה חברת "אחוה", יצרנית הטחינה, חלוה ו...