יום שישי, 19 בנובמבר 2021

חנוכה לכל המשפחה במוזיאון חצר הישוב הישן

במסגרת יום סיור שערכתי בעיר ירושלים לקראת חג החנוכה, ביקרתי  במוזיאון חצר הישוב הישן , שהינו מוזיאון שבו מוצג רצף של חיים יהודיים בין חומות ירושלים, כמו שלא הכרתם עד כה. המוזיאון הוא על שם יצחק קפלן, נמצא בבית עתיק בן כ-500 שנה ברובע היהודי בירושלים. המוזיאון מאפשר הצצה נדירה על הווי החיים של אנשי הישוב הישן בירושלים. 

במוזיאון תצוגה ייחודית של אוסף חנוכיות מקוריות, סביבונים ועוד. כמו כן נפתחה השבוע במוזיאון תערוכה חדשה –"מושב זקנים" סיפורם של זקני ירושלים בין 1840-1948.


בדרך  למוזיאון חצר הישוב הישן, משתפים פעולה עם שחקן שבדרכו הייחודית וההומוריסטית
סיפר לנו על התנהלות החיים היהודיים בין חומות  העיר ירושלים. צילומים: נדיה היבא
המפגש הראשוני עם הפעילות הייחודית של המוזיאון הייתה עם שחקן שהיה לבוש כמו בימי המנדט , שפגשנו (כאילו...) באקראי בכניסה למתחם הרובע והוא בדרכו המיוחדת סיפר לנו על התנהלות החיים היהודיים בין חומות העיר בדרך הומוריסטית ומשעשעת.

מבעד לחפצים המוצגים במקום, עולה סיפור חייהם  של בעליהם: על נישואין ולידה, על שמחות ועצב, על התמודדות היומיומית עם קשיי היום והחיים בכלל, על ההסתפקות במועט והאמונה בבורא עולם. במוזיאון קיים בית הכנסת ע"ש הארי"י.

חדר היולדת חדר משלהי התקופה העות'מאנית - היעדר רפואה מודרנית הביא לריבוי מאמינים באמונות עממיות ובמגיה. את מיטת היולדת הקיפן קמיעות ואף רווחו מנהגים רבים שנועדו להבטיח את שלום התינוק ("ברית יצחק", "שלום זכר" ו"קריאת שמעי ליד מיטת היולדת לפני הברית).

המוזיאון מקיים  בכל ימות השנה, תצוגת קבע ותערוכות מתחלפות השופכות אר על הוואי החיים בירושלים מהתקופה העותמנית ועד לנפילת הרובע בתש"ח.


חצר פנימית הייתה מרכיב בסיסי של הבית - החדרים היו קטנים וצפופים והחצר היתה מרכז הפעילות המשפחתית. לכל אישה נועדה פינה משלה בחצר. תנאי החיים הדלים חייבו את עקרות הבית לאלתר ולהכין מטעמים "'עם טעם של בשר", הבישול לא נעשה בבית בשל העדר תנאי אוורור. במרכז החצר היה פתחו של בור המים. המים נאגרו בבורות ששיוועו למי גשם רבים ככל האפשר. שיטה זו לאגירת מים הייתה בעוכרי התושבים, היות וגם מי אפסיים זרמו לבורות ואף חתולים מצאו לעיתים בבור את מותם, אחת לשבוע עד עשרה ימים התקיים יום כניסה מייגע. בימי שישי בין הערביים נהגו יהודי ירושלים לערוך את חתונות ילדיהם מעל בור המים כסגולה לברכה. בחלק מהחצרות גידלו בפחים ממוחזרים צמחים לשימושים רפואיים ולבשמים, פיגם/רודה שימש גולה בדוקה נגד עין הרע, והופיע בקמעות, גרניום לימוני שימש לבשמים וכמרפא לכאב בטן. לואיזה ונענע - שימשו כמרפא לכאב בטן ולהרגעה. לבנדר ויסמין-שמשו לבשמים. אזוב/ זעתר - שימש למאכל ןתרופה לכאב בטן.  צילומים: נדיה היבא

במוזיאון צפינו בהנאה גדולה ובשיתוף הנוכחים, בקטע קצר מתוך ההצגה "שידוך חמוץ_מתוק" - שמואל-רפאל השדכן מוביל אותנו בנבכי עולם השידוכים הירושלמי ומגלה את סודותיו. איך מעריכים נדוניה? איך משכנעים כלה עיקשת להינשא? ואיך משכנעים חותן וחותנת תמימים להסכים לשידוך? ועוד סודות שהמשפחות הירושלמיות הוותיקות שלא רוצות שתדעו...

שחקנים: איה לופט ואדוארד שפרוכמן.


מתוך ההצגה "שידוך חמוץ_מתוק" - עם השחקנים: שחקנים: איה לופט ואדוארד שפרוכמן.
צילומים: נדיה היבא
בחופשות בתי הספר מתקיימות במקום פעילויות חווייתיות כל המשפחה. המוזיאון מקיים סיורים, ימי עיון, סדנאות במגוון נושאים, מופעי תאטרון, מספרי סיפורים, פיוט ועוד.  במוזיאון ניתן לערוך אירועים חווייתיים ושמחות משפחתיות כמו: בית מילה, בר/ת מצווה, ימי הולדת, חלקה, אירועים פרטיים, שבע ברכות ועוד. 

פעילויות חנוכה לכל המשפחה במוזיאון חצר הישוב הישן - שלא כדאי לכם להחמיץ!!

המוזיאון מזמין את הקהל הרחב מידי יום במהלך חופשת החנוכה למגוון פעילויות מיוחדות מותאמות לכל המשפחה - בין התאריכים 30.11-6.12.2021

סיור מודרך בתצוגת החנוכיות המקוריות במוזיאון ביניהן:
מנורת חנוכה "בצלאל" שניתנה ליחיא יהוד שעבד כסופר סת"ם ב'בצלאל' על ידי זאב רבן וגור אריה אמני בצלאל; מנורה עשויה קופסה שהכילה סיגריות למכירה; מנורה עשויה חרוזים משנת 1896 שהכינה כלה לחתנה; מנורה עשויה מקופסת קק"ל; מנורת חנוכה של יהושע כהן שהיה בשבי הירדני עם אביו במלחמת העצמאות ועוד.

מתוך תערוכת החנוכיות במוזיאון. צילום: נדיה היבא
אלוף הסביבונים
משחקי סביבונים ומשחק אינטראקטיבי חיים כמו פעם בירושלים.

סדנת יצירה
הכנת קופה אישית לדמי חנוכה שאותה לוקחים הילדים כמתנה לאחר הסדנה.

להיות ילד בארץ ישראל
משחקי ילדות משנות הארבעים מאוסף המוזיאון: דומינו, תוצרת הארץ, למך והדב השחור, לטייל בארץ, פנס הקסם ועוד.

משחקים היסטוריים במוזיאון חצר הישוב הישן צילום רן ארדה
נס חנוכה של שלוימלה השדכן
הצגה משעשעת לכל המשפחה..
תלאותיו של שלומ'ל השדכן הירושלמי הוותיק בדרך לשידוך האחרון... מבוסס על סודות משפחתיים שהירושלמים לא רוצים לגלות . שחקנים: איה לופט ואדוארד שפרוכמן כלול במחיר הכניסה למוזיאון בתמיכת עיריית ירושלים

חמישי 2.12.21 בשעה 13:00 - מפגש והדגמה לחנוכה עם אמן מגזרות הנייר נפתלי מזעקי במסגרת התערוכה "קהלת" בה מוצגות מגזרות נייר שיצר מזעקי ממגילת קהלת. בתערוכה מוזמן הקהל למסע בסיפור המגילה, לעקוב אחר האותיות, החי, הצומח והדומם.

בעקבות האור - סיור חנוכיות תיאטרלי
תאריכים: נר ראשון 28.11.21, 30.11.21, 2.12.21 – בשעה 16:00
סיור תיאטרלי לעת ערב בסמטאות הרובע היהודי בעקבות האור. על מאבק בין קנאים ומתונים בימים ההם ובזמן הזה, על גבורת האזרחים והלוחמים במלחמת העצמאות, על חנוכיות מיוחדות, ועוד.

חנוכה לכל המשפחה  במוזיאון חצר הישוב הישן. צילום: נדיה היבא
עלות: 50 ₪ למשתתף (משך הסיור כשעתיים. מותנה בהנחיות משרד הבריאות. 
על בסיס מקום פנוי)

סיורים מודרכים בתצוגות המוזיאון כל יום בחנוכה בשעה 11:00
מוזיאון חצר הישוב הישן - שעות הפתיחה א-ה' 10:00-15:00
אור החיים 6 הרובע היהודי ירושלים

https://www.oyc.co.il/

לפרטים והרשמה מראש בלבד באתר או בטל' 02-6276319, 052-4002478
הכניסה למוזיאון ולפעילויות מותנות בהצגת תו ירוק וחבישת מסכה ובהנחיית משרד הבריאות

עלות כניסה: 
ילד/אזרח ותיק 10 ₪, מבוגר 20 ₪, סטודנט/בעלי כרטיס ירושלמי 15 ₪, כרטיס משפחתי 50 ₪

בשיתוף מוזיאון חצר הישוב הישן בירושלים

חג חנוכה מואר ושמח לכולם!

ערכה וצילמה: נדיה היבא
תוכלו למצוא אותי גם ברשתות החברתיות
אינסטגרם
בפייסבוק
פינטרסט Pinterest
בקבוצה: מה נשמע? מה חדש?!
מגזין סלונה: אופנה עיצוב טיפוח ולייף סטייל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

בירה מלכה וחברת הכרם מציגות מהדורת יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

בשורה משמחת לאוהבי הבירה:  בירה מלכה וחברת הכרם מציגות מהדורה ייחודית ליום העצמאות ה-76 למדינת ישראל שמוקדשת השנה לנשים הגיבורות של מאורעות ...