יום ראשון, 10 בפברואר 2019

"אלף שנים" מאת אילנה פריד

השנה היא תשע"ב, אלפיים ושתים עשרה למניינם, ערב ראש השנה תשע"ג. כמעט אלף שנים ימי שני חיי, ואני עייף.
אני הולך ברחובה של עיר בדרכי לבית הכנסת. "שנה טובה," אני אומר לזר 
שעומד בפתחו של האולם. "כרטיס יש לך?" הוא שואל אותי. "למה לי כרטיס?"
אני עונה בדרך השאלה. "בלי כרטיס אתה לא יכול להיכנס, בית הכנסת מלא". 
"אעמוד לי בצד ואתפלל עם כולם," אני מבקש. 
הוא מביט בי ורואה יהודי ששיבה צומחת בזקנו, כיפה שחורה גדולה על ראשו המגולח, בגדיו השחורים
מהוהים ופניו מביעות תחנונים. "טוב," הוא אומר, "היכנס, אבל דע שאין מקום 
לשבת, ובקושי לעמוד."
היום אני מתפלל למנוחה. מנוחה נכונה.


אחרי קריירה מצליחה השזורה בהיסטוריה של המדינה, הוציאה אילנה פריד לאור רומן חדש, העוסק בהיסטוריה היהודית באירופה. זהו "אלף שנים", המספר את סיפורי ההיסטוריה באופן שכדאי להכיר.

לפני שש שנים, כשהיא בת 76, החליטה אילנה פריד לכתוב ספר. זו היתה הפעם הראשונה שהיא כתבה ספר בדיוני, וכיום, בגיל 82, היא מציינת את צאתו לאור. "אלף שנים" הוא ספר ייחודי המספר את ההיסטוריה היהודית באירופה במשך 1,000 שנים, ומסביר בצורה פשטנית וקלה איך שנאת הדת הפכה לשנאת הגזע ואיך ניתן לראות את אבות אבותינו כבני אדם תוך כדי ההתפתחות של אירופה.

לאחר שקראתי את הרומן "אלף שנים" שכתבה אילנה פריד, התפעלתי מהסיפור שמספר על ההסטוריה היהודית באירופה בצורה קולחת ומאוד ברורה דרך הגיבור של הסיפור משה בן ישראל, שחי בעצם 1000 שנים וכל פעם מחדש עובר למקום אחר באירופה ועובר חיים אחרים, ודרך החיים שלו יש את סיפורי היהודים באירופה, כל תקופה עם הסיפור שלה, ובכך נהנים מספר מרתק וגם עוברים יחד עם משה את מסעותיו בציר הזמן של 1000 שנים, ספר ממש מעניין ומרתק.

הרעיון לכתיבת הספר נולד בשיחה מבודחת על מדע בדיוני עם חברים, שיחה שבעקבותיה החליטה פריד לכתוב רומן, שיספר את סיפורה של יהדות אירופה וגיבורו יהיה אדם שחי אלף שנים. "אנשים לא יודעים היסטוריה וחשבתי שאם אכתוב על הנושא בצורה קלילה, זה ימשוך אותם לקרוא וייתן להם נקודות למחשבה". המחקר שנדרש לכתיבת הספר ארך 6 שנים.


אלף שנים מאת אילנה פריד. צילום יחצ

גיבור הספר, משה בן ישראל, מקיף עצמו בחברים, משפחה ומורים, תוך שהוא כותב את זיכרונותיו. אלה לוקחים אותנו מאירופה של שלהי ימי הביניים דרך תקופת הרנסנס, עידן ההארה והשינויים הגדולים של העת החדשה, אל הציונות ועד מדינת ישראל של ימינו. פריד מביאה בספר מספר נקודות מבט של אנשים שונים, ביניהם רבנים, מושלים, אישים מפורסמים כמו גם דמויות פרי הדמיון.

המחקר של פריד התבסס על טקסטים, תמונות והרצאות שהועלו לאינטרנט בשנים האחרונות, כמו גם על ספרים ומאמרים. בספרה היא בוחנת באיזה אופן הפכה שנאת הדת לשנאת הגזע. "לאורך ההיסטוריה רואים כי שנאו את היהודים לא בגלל שהם יהודים, אלא מפני שהחזיקו בדת שלא מאמינה במשיח הנוצרי, בן האלוהים. במהלך המחקר שלי גיליתי המון דברים גם על ההיסטוריה היהודית וגם על ההיסטוריה האירופאית וחשבתי לעצמי שאם אני לא יודעת – כנראה שיש גם אחרים שלא יודעים".

אילנה פריד, תושבת גבעתיים, נשואה, אימא לשני ילדים וסבתא לארבעה נכדים, היא ד"ר לכימיה פיזיקלית. נולדה בתל-אביב ואחרי השירות הצבאי למדה כימיה באוניברסיטה העברית. לאחר חתונתה נסעה יחד עם בעלה דאז, לארצות הברית ללימודי דוקטורט. כאשר חזרו ארצה היא החלה לעבוד כמרצה באוניברסיטה העברית, אך בשנת 1973, בעקבות קיצוץ באוניברסיטה, פוטרה יחד עם כל סגל המרצים הצעיר.

פריד החלה לחפש עבודה בתקופה שאחרי מלחמת יום הכיפורים, בשיאו של משבר האנרגיה העולמי, כאשר נוצר בעולם מחסור חמור בדלק. פריד התקבלה לעבודה בחברת תדיראן אשר הקימה אז את "אש"ד" - יחידה לניצול אנרגיית השמש לחימום ומיזוג בניינים. שם היתה אחראית על פיתוח קולטי שמש מתקדמים, מהחלוצות בתחום. בשנת 1977 קודמה פריד וקיבלה לנהל פרויקט ראשוני באותה העת – פיתוח סוללות למכוניות חשמליות, אך הפרויקט לא הבשיל כי הטכנולוגיה של אז לא עמדה באתגרים הנחוצים, ופריד פנתה לדרך עצמאית כיועצת לנושאים טכנולוגיים ואנרגיה.


אילנה פריד מחברת הספר "אלף שנים". צילום יחצ

תחנה משמעותית נוספת בחייה של פריד היתה בשנת 1996, לאחר שמדינת ישראל חתמה על הסכם עם האיחוד האירופי, לפיו חוקר ישראלי יכול להגיש הצעת מחקר כדי לקבל מימון מהאיחוד האירופי. מדינת ישראל פתחה משרד שיטפל בכל הבקשות, ופריד שמשה יועצת בכירה למשך מספר שנים. לאחר מכן הקימו, היא ושותפה, חברה שעסקה בכל ההבטים של אירגון, ביצוע וניהול פרויקטים של האיחוד האירופי. לאחר כעשור, בגיל 75, פרשה.

זהו ספר נוסף מהספרייה של מדיה 10 - הוצאת ספרים לאנשים פרטיים הרואה את עצמה כמקום להגשמת חלומות ספרותיים של כותבי פרוזה, סיפורת מקורית, שירה, ספרי ילדים ועוד. 

ניתן לרכוש את הספר ברשתות צומת וסטימצקי או ישירות מאתר החברה 
http://www.media-10.co.il/
מחיר מומלץ לצרכן: 89 שח
258 עמודים

ערכה: נדיה היבא
הצילומים באישור שימוש היחצ

עקבו אחרי גם באינסטגרם 
בדף הפייסבוק : נדיה היבא
ובקבוצה : מה נשמע? מה חדש?! 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

מתכון לעוגת מצות עם ממרח טחינה שוקולד וסילאן

חג הפסח ממש כבר כאן, ותמיד בחג מחפשים משהו מתוק וטעים לאכול, שיהייה כשר לפסח וגם קל ומהיר להכנה. חברת "אחוה", מגישה לרגל חג הפסח ...